In 2050 moeten huurwoningen volledig energieneutraal zijn. Om dit klimaatdoel te kunnen halen moet er een balans vinden tussen de verduurzamingsplannen van woningcorporaties en de behoeftes van de huurders. Hiervoor moeten alleen wel de woningcorporaties en de partners begrijpen welke factoren belangrijk zijn voor de huurders als ze beslissing gaan maken, wel of geen zonnepanelen. Wij leggen in dit artikel uit hoe u huurders kunt overtuigen om wél voor zonne-energie te kiezen.
Inhoudsopgave
Benadruk duidelijk de drijfveren die voor huurders belangrijk zijn
Op het moment dat u duidelijk de drijfveren uitlegt aan de huurders, pas dan zullen zij zich aangesproken voelen. Heb het dus over wat voor financiële voordelen de zonnepanelen met zich mee brengen en leg dit zo duidelijk mogelijk uit. Ook is het belangrijk dat u benadrukt dat zij door deze keuze een bijdrage leveren aan het milieu en de maatschappij. Huurders vinden het namelijk belangrijk om gedrag te voortonen wat veel voor de maatschappij en milieu kan betekenen. Het milieu argument dat op uw website staat kunt u zeker terug laten komen tijdens het gesprek. Naast dat het een goede stap is voor verduurzaming, is het ook nog eens gemakkelijk. Er komt niet veel bij kijken en het is zo gedaan, wie wilt dat nou niet? Laat ook reviews zien en deel de ervaringen van anderen. Want wat kennissen, buren en familie doen, dan volgt de rest van zelf wel. Speel dus ook in op deze norm.
Ruim de belemmeringen weg die de huurders ervaren
Om ervoor te zorgen dat u de huurders kan overtuigen om over te stappen naar zonne-energie, zullen eerst de belemmeringen uit het zicht worden ontruimd. Dan pas zullen de huurders de stap maken naar zonne-energie. Laat eerst het product zien. Mensen vinden het vaak fijn om producten te zien voordat ze iets aanschaffen. Laat zien hoe zonnepanelen op een dak komen te liggen, laat ook de omvormers en kabels zien en hoe dit allemaal verwerkt gaat worden in het huis. Ga ook samenwerken met belangenorganisaties. Vaak zijn zij degene die de huurders kunnen beïnvloeden en hun een vertrouwd gevoel kunnen geven. Houd ook informatieavonden in de wijk en zet dan energiecoaches of sociale projectleiders in. En als laatste, leg ook goed uit wat de garanties zijn en wat de zonnepanelen kunnen opleveren.
Speel de communicatie in op de behoeftes van de huurders
Ontwerp iets van een brochure of een website waar alles duidelijk in staat beschreven over garanties, het financiële gedeelte en de installatieprocedure. Zorg ervoor dat alle vragen door middel van uw communicatiemiddel beantwoord worden. Maak ook een social media aan waarin de huurders vragen kunnen stellen, zodat u ze altijd kan beantwoorden en de huurders ergens terecht kunnen met de vragen.